Bij het onderdeel ‘Gebiedsanalyse en Klantanalyse‘ wordt een een bestand met Klantpostcodes ge-upload en wordt inzichtelijk welke klantgroepen belangrijk zijn (= doelgroep).
Bij de keuze van een locatie voor een nieuwe vestiging is het belangrijk om te weten of er voldoende doelgroep aanwezig is. Ofwel of de belangrijke klantgroepen goed zijn vertegenwoordigd in het verzorgingsgebied. Daarnaast kan mbv de module ‘Bestedingen’ voor de nieuwe locatie per postcode bekeken worden wat de jaarlijkse huishoudbestedingen aan 1 of meerdere categorieen zijn.
Een locatie wordt zeer interessant als uit de scan blijkt dat er zowel voldoende doelgroep aanwezig is en daarnaast ook de categorie-bestedingen hoger dan gemiddeld Nederland zijn in het verzorgingsgebied.
Bovenstaande geld voor een specifieke locatie. Met een ‘Witte vlekkenplan’ wordt de vraagstelling omgedraaid maar het principe is hetzelfde;
Verzorgingsgebied
Gebiedsanalyse
Gebieds- en klantanalyse
Bestedingen
Gebiedspotentieel
Doelgroep-activatie
Klantenherkomstanalyse
Vestigingsplaats keuze / Witte vlekkenplan
Retailers /Franchisers/ Zelfstandige winkeliers
Zakelijke dienstverleners
Fabrikanten / Toeleveranciers aan de retail
Expansiemanagers / Vastgoedadviseurs
Marketeers / CMO’s
Marketingmogelijkheden
Locatie Amsterdam
Valeriusplein 20
1075 BH Amsterdam
Locatie Soest
Nieuwegracht 13
3763 LP Soest